جراحی فک و صورت شامل چه مواردی است و نیاز به چه مراقبت هایی دارد؟

جراحی فک و صورت

جراحی فک و صورت جراحی‌ای است که طیف وسیعی از بیماری‌ها، صدمات و نقص های سر و صورت و فک و گردن و طاق جمجمه را اصلاح می‌کند. این رشته در جهان به عنوان یکی از تخصص‌های رشته پزشکی محسوب می‌شود ولی در ایالات متحده و ایران از تخصص های دندانپزشکی است که نیازمند ۵ سال دوره تخصصی پس از دوره عمومی می باشد. متدوال‌ترین کار در طیف جراحی، کشیدن یا خارج کردن دندان (Extraction) است. گاهی کشیدن دندان و یا ریشه باقیمانده از دندان به صورت جراحی با برداشتن استخوان و بخیه همراه است. در بعضی افراد دندان‌های عقل یا نیش به صورت نهفته در فک قرار گرفته که بایستی با جراحی خارج شود. این نوع جراحی معمولاً با درد و تورم بعد از عمل همراه است. خوردن مسکن و گاهی به تجویز دندانپزشک آنتی‌بیوتیک به تسکین درد و کاهش التهاب و تورم بعد از عمل کمک می‌کند.

جراحی فک و صورت

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان

– گاز استریلی که روی زخم شما گذاشته شده را حداقل به مدت ۲ ساعت با فشار روی زخم نگه دارید و آن را تعویض نکنید.

– از بیرون ریختن آب دهان به مدت ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان خودداری کنید.

– تا یک روز پس از جراحی از خوردن و نوشیدن خوردنی‌های گرم و سفت خودداری کنید.

– اکیداً از کشیدن سیگار (حداقل ۵ روز) خودداری کنید.

– پس از ۲۴ ساعت آب ولرم و دهان‌شویه تجویز شده را قرقره کرده و به آرامی مسواک بزنید (روی محل را از چند روز بعد می‌توان مسواک کرد).

– در صورت وجود درد بسیار یا خونریزی شدید در چند روز پس از کشیدن دندان حتماً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از عمل جراحی دندان

– از شستشوی دهان در روز جراحی خودداری فرمایید.

– از روز دوم، دهان را با محلول سرم فیزیولوژی یا آب نمک یا محلول دهان‌شویه تجویز شده بعد از هر وعده غذا و در ساعت بیداری قرقره کنید.

– نشت خونی بعد از جراحی دهان به مدت چندین ساعت طبیعی است. در صورت بروز خونریزی گاز استریل را بر روی ناحیه جراحی شده قرار داده و با دندان‌های مقابل روی آن به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه فشار ممتد وارد آورید.

– بعد از انجام جراحی روی زخم در داخل دهان را قشر خاکستری می‌پوشاند و دهان تا چند روز بد مزه و نفس اندکی بوی نامطبوع دارد. این حالات طبیعی هستند و نشانه وجود عفونت نیست.

– روز اول و دوم از رژیم غذایی مایع یا نرم و سرد استفاده فرمایید. صرف مایعات و غذاهای کافی بعد از جراحی ضروری بوده و در التیام و بهبودی شما تاثیر بسزایی دارد.