پزشک_خندان

مراقبت های بعد از عمل

مراقبت های دوره ای

• مراقبت های ایمپلنت دندان – قبل از عملdone

بیمارانی که داروهای رقیق کننده خون ( مانند: آسپرین یا وارفارین ) استفاده می‌کنند بایستی ۳ الی ۵ روز قبل از عمل جراحی تحت نظر پزشک معالج خود دارو را قطع کنند.یک ساعت قبل از جراحی باید مسکن قوی(مثل دو عدد قرص ژلوفن ۴۰۰ میلی‌گرم) استفاده شود.

استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین سه بار در روز از سه روز قبل از کاشت ایمپلنت دندان (روش استفاده:پس از میل کردن هر وعده غذایی مسواک بزنید و پس‌ازآن به‌اندازه یک درب دهان‌شویه بدون رقیق کردن به مدت یک دقیقه دردهان بچرخانید و تا یک ساعت پس‌ازآن دهانتان را آب نزنید و غذایی میل نکنید.)

استفاده از آنتی‌بیوتیک در صورت تجویز توسط دندان‌پزشکان

در نظر گرفتن تورم احتمالی ناحیه ایمپلنت دندان از روز بعد از کاشت ایمپلنت به مدت ۵ روز(البته این تورم بدون درد است.)

• مراقبت های ایمپلنت دندان – بعد از عملdone

استفاده از دهان‌شویه کلرهگزیدین دو بار در روز از روز بعد از کاشت ایمپلنت دندان به مدت یک روز(روش استفاده:پس از میل کردن هر وعده غذایی مسواک بزنید و پس‌ازآن به‌اندازه یک درب دهان‌شویه بدون رقیق کردن به مدت یک دقیقه دردهان بچرخانید و تا یک ساعت پس‌ازآن دهانتان را آب نزنید و غذایی میل نکنید.)

درصورتی‌که داروی آنتی‌بیوتیک برای شما تجویزشده در اولین فرصت استفاده نموده و طبق دستور ادامه دهید.

استفاده از مسکن تا دو روز اول بعد از کاشت ایمپلنت دندان جهت کاهش درد توصیه می‌شود.

از تف کردن پرهیز نمایید و درهرصورت آب دهان را ببلعید.

دو ساعت بعد از جراحی غذا خوردن مانعی نداشته، اما سعی نمایید به مدت ۲۴ ساعت غذا سرد و رقیق میل نمایید. بعدازاین مدت خوردن غذاهای گرم هیچ‌گونه مانعی نداشته اما به مدت یک هفته از خوردن غذاهای جویدنی پرهیز کنید.

از مکیدن و استفاده کردن نی برای خوردن و آشامیدن پرهیز نمایید.

از کشیدن سیگار حداقل به مدت یک هفته خودداری نمایید.

مراقبت ایمپلنت به همراه پیوند استخوان : بهتر است روز اول جراحی، تا قبل از خواب با فواصل زمانی ۱۵ دقیقه از کمپرس یخ استفاده نمایید و پس‌فردای روز جراحی نیز کمپرس گرم هر ۱۵ دقیقه تجویز می‌گردد.

مراقبت ایمپلنت ازنظر مسواک زدن : در روز جراحی ایمپلنت نواحی دیگر دهان مسواک زده شود و ناحیه ایمپلنت شده تا سه روز فقط با دهان‌شویه تمیز شود.از روز سوم یا از مسواک اسفنجی استفاده شود و یا با پنبه آغشته به کلرهگزیدین آرام محل کاشت ایمپلنت را تمیز نمایید،چون تمیز بودن لثه دور ایمپلنت تأثیر بسیار زیادی در کاهش درد و سرعت ترمیم لثه دارد.

تورم در هفته اول طبیعی بوده. همچنین درد و تب مختصر نیز بعد از جراحی معمولاً وجود خواهد داشت. درصورتی‌که شرایطی غیر از مسائل فوق وجود داشت، بیمار نیازمند مراجعه و یا تماس با کلینیک است.

در صورتی که در جراحی، پیوند استخوان استفاده شود سعی کنید تا دو هفته از آن قسمت از دهان استفاده نکنید و از در طول این مدت از غذای نرم استفاده نمایید.

• مراقبت های پس از برداشتن بخیهdone

بعد از باز كردن بخيه­ها، مسواك زدن و نخ كشيدن را با روشي كه در جلسه ي قبل از جراحي به شما آموزش داده شده است آغاز نماييد. بهتر است مسواك زدن از اين تاريخ به مدت ۵ روز به آرامي ولي با روش صحيح انجام گردد. پس از آن بدون هيچگونه نگراني با فشار طبيعي در ناحيه ي لبه ي لثه اين عمل را ادامه دهيد.

حذف پلاك ميكروبي كه عامل اصلي بيماري هاي لثه و ايمپلنت است بعد از درمان ضرورت كامل دارد. اين امر جز با مسواك زدن و استفاده درست از نخ دندان تحقق نمي­يابد. هرگونه كوتاهي در اين امر ترميم را به تعويق انداخته و در بهبود كامل بيماري اختلال ايجاد مي كند.

• مراقبت های ایمپلنت دندان – دوره ایdone

معمولاً دو ماه پس از کاشت ایمپلنت دندان جهت قالب‌گیری روکش اصلی وقت گذاشته می‌شود که حدود سه جلسه به طول می‌انجامد.

سه ماه پس از تحویل روکش، جهت مراقبت ایمپلنت به‌منظور عدم گیر غذایی و همچنین عدم اعمال فشارهای نابجا روی ایمپلنت دندان به کلینیک مراجعه فرمایید.

مراجعات بعدی هر ۶ ماه یا هر یک سال (همانند چکاپ سالیانه دندان‌های طبیعی)می‌باشد.