عصب کشی دندان چیست و آیا این کار باید توسط متخصص انجام شود؟

عصب کشی چیست؟

در صورتی که به درد های خفیف دندان توجه نشده و پوسیدگی در مراحل ابتدایی درمان نگردد، این پوسیدگی گسترش یافته، از مینای دندان عبور کرده و پس از عبور از عاج به فضای پالپ وارد شده و با التهاب پالپ باعث درگیر شدن عصب دندان می‌شود. در این زمان درد دندان ها به اوج خود میرسد و حتی ممکن است در اثر درد شدید شبانه بیمار از خواب بیدار شود. در این زمان دندان ها دیگر با برداشتن پوسیدگی و پر کردن حفره درمان نمیشوند و نیازمند عصب کشی می باشند. عصب کشی (Endodontic therapy) یا درمان ریشه (root canal therapy) اعمالی است که طی آن مواد عفونی و عصب موجود در مغز دندان برداشته می شود تا دندان از آسیب میکروب ها در آینده در امان باشد. در این درمان ابتدا عصب تاجی، خارج شود که اصطلاحاً به آن عصب کشی اولیه یا پالپوترمی می‌گویند. سپس وارد ریشه دندان شده و عصب آن را خارج نموده و ریشه خالی شده از عصب را توسط مواد خاصی به نام گوتاپرکا پر می‌نمایند.

انواع عصب کشی

دندان‌ها بر حسب فرم، اندازه و جایگاهشان در دهان و تعداد ریشه‌های دندان از ۱ تا ۴ کانال می‌توانند داشته باشند. در مواردی که عصب‌کشی به صورت ناقص انجام شده باشد، بعد از مدتی بیمار دچار درد در موقع جویدن یا آبسه می‌شود که معمولاً با عصب‌کشی مجدد درمان می‌شود و این کار بایستی توسط متخصص این رشته به صورت کاملاً دقیق و تخصصی انجام شود. در پاره‌ای از موارد متاسفانه درمان مجدد هم جواب نمی‌دهد و بایستی دندان تحت درمان  جراحی انتهای ریشه (اپیکو) قرار گیرد و ضایعات ایجاد شده در انتهای ریشه قطع و خارج گردد تا ریشه درمان پیدا کند.

مراحل عصب کشی

آیا عصب کشی نیاز به تخصص دارد؟

تمامی دندانپزشکان عمومی پس از گذراندن دوره دندانپزشکی می‌توانند عصب‌کشی دندان را انجام داده و بنا به مهارت و تجربه کاری خود نسبت به درمان ریشه بیمار اقدام نمایند. اما دندانپزشک متخصص اندو (درمان ریشه) با گذراندن دوره تخصصی این رشته با روش‌های خاص می‌تواند درمان ریشه بیماران را انجام و یا درمان‌های ناقص قبلی توسط دندانپزشکان را به صورت تخصصی سامان دهد. لازم به ذکر است در بسیاری از موارد که از نجات دادن دندان نا امید می‌شویم، با مراجعه به دندانپزشک متخصص این رشته و استفاده از روش‌های تخصصی می‌توان دندان را نجات داد. به دلیل اهمیت بالای عصب کشی کلینیک آیریس در انجام این امر از متخصصین این رشته استفاده می کند. دکتر آروین از متخصصان درمان ریشه هستند که در کلینیک آیریس مشغول به فعالیت میباشند.

مراقبت های پس از عصب کشی

•  درد یک هفته الی ۱۰ روز پس از عصب‌کشی طبیعی است. در این زمان جهت کاهش درد از مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده نمایید.
  • خمیر پانسمان را پیش از سفت شدن محکم گاز بگیرید و تا یک ساعت با دندان پانسمان شده چیزی نجوید.
  • در بسیاری از مواقع تورم فک یا صورت پس از درمان عصب‌کشی به دلیل تجمع مایعات التهابی است و گاهی اوقات که دندان عفونی باشد ممکن است عفونت در این زمینه دخیل باشد در هر صورت استفاده از آنتی‌بیوتیک توصیه می‌شود که باید تحت تجویز دندانپزشک صورت گیرد.
  • شدیدترین عارضه پس از درد حاد دندان وجود بی‌حالی و تب و لرز است که به علت گسترش عفونت است و خطرناک می‌باشد. لذا در این صورت در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس حاصل نمایید.